Docenten zoeken naar praktische handvatten om kritisch denken in hun onderwijs en curriculum vorm te geven. Op basis van deze vraag hebben we gericht gezocht naar een hulpmiddel voor docenten met de volgende criteria: praktisch toepasbaar, duidelijk, begrijpelijk en in te passen in bestaand onderwijs. Kritisch denken omvat veel deelvaardigheden en disposities, het model dat we docenten aanreiken is gericht op het creëren van een leeromgeving waarin kritisch denken mogelijk wordt. Het model is in de kern uitgelegd.
Kritisch denken als rode draad in je opleiding, hoe doe je dat?
Kritisch denken is een belangrijke uitkomst van goed beroepsonderwijs. Niet enkel als burger of in een bepaalde beroepscontext, maar beter is het om...
Uitgave: Kritisch denken verschillend benaderd. Stromingen, didactiek en lesvoorbeelden
In dit boekje geven we handvatten hoe je verschillend naar kritisch denken kan kijken. Deze uitgave moet docenten helpen kritisch denken beter te...
Uitgave: blauwdruk voor ontwerpen van formatieve taken kritische verantwoordelijkheid
Deze blauwdruk helpt om eigen toetstaken te ontwikkelen. In dit boekje geven we handvatten hoe je middels formatieve toetstaken zicht kunt krijgen...
Uitgave: met formatieve taken zicht krijgen op kritisch burgerschap
In dit boekje geven we handvatten hoe je middels formatieve toetstaken zicht kunt krijgen op de ontwikkeling van kritisch burgerschap bij studenten...
Interview met Michiel Waltman: “Ze waren enorm gedreven om mbo-studenten serieus te nemen en ze een stem te geven.”
In aanloop naar de conferentie Kritisch burgerschapsonderwijs in het mbo op 23 januari 2023 delen we elke maand een interview met iemand van de...