Docenten zoeken naar praktische handvatten om kritisch denken in hun onderwijs en curriculum vorm te geven. Op basis van deze vraag hebben we gericht gezocht naar een hulpmiddel voor docenten met de volgende criteria: praktisch toepasbaar, duidelijk, begrijpelijk en in te passen in bestaand onderwijs. Kritisch denken omvat veel deelvaardigheden en disposities, het model dat we docenten aanreiken is gericht op het creëren van een leeromgeving waarin kritisch denken mogelijk wordt. Het model is in de kern uitgelegd.
Onderzoeksrapportage staat online
Het onderzoeksrapport staat online. Hierin verantwoorden we hoe we onderzoeksmatig hebben gehandeld gedurende 4,5 jaar werkplaats. Het document is...
Publieksrapportage staat online
Het publieksrapport staat online. Hierin wordt verantwoord hoe de subsidie van NRO is gebruikt, welke resultaten zijn bereikt en welke lessen...
Ideologisch onderwijs niet in belang van de leerling
Waar leiden we voor op? En waarvoor zouden we moeten opleiden? Die vragen werden onlangs impliciet beantwoord in het tijdschrift voor Economisch...
Praktijkboek kritisch burgerschapsonderwijs
De werkplaats heeft een praktijkboek ontwikkeld voor docenten om kritisch burgerschapsonderwijs te ontwerpen. Er wordt ingegaan op hoe een visie te...
Hoe politiek mag onderwijs zijn?
Neutraal onderwijs wordt vaak nagestreefd, maar is tegelijkertijd volgens velen onhaalbaar. Dus, hoe politiek mag onderwijs (dan) zijn? Anouk...