Even terug in de tijd: in 2016 gaf Anouk Zuurmond antwoord op deze vraag vanuit het oogpunt van Hannah Arendt. Docenten en ouders moeten uiteindelijk vooral opvoeden en onderwijzen uit liefde voor de wereld, zo concludeert Arendt treffend. We moeten enerzijds onze bestaande wereld genoeg liefhebben om leerlingen er niet uit te verbannen: geschiedenis en tradities moeten overgedragen worden. Anderzijds moeten we ook beseffen dat onze wereld alleen kan blijven bestaan bij gratie van vernieuwingen: jonge mensen moeten in staat worden gesteld om radicaal het roer om te gooien, zonder dat ze van de oudere generaties te horen krijgen welke richting ze op moeten gaan.
Interview met Michiel Waltman: “Ze waren enorm gedreven om mbo-studenten serieus te nemen en ze een stem te geven.”
In aanloop naar de conferentie Kritisch burgerschapsonderwijs in het mbo op 23 januari 2023 delen we elke maand een interview met iemand van de...
Artikel: “Learning to question the status quo” online
In het tijdschrift Journal of Vocational Education & Training is een artikel van de werkplaats gepubliceerd. Anouk Zuurmond, Laurence Guérin,...
Interview met Ron Vreeswijk: “Hier moeten ze onderaan de ladder beginnen, want in Nederland zijn we dol op diploma’s.”
In aanloop naar de conferentie Kritisch burgerschapsonderwijs in het mbo op 23 januari 2023 delen we elke maand een interview met iemand van de...
Conferentie op 23 januari 2023. Kritisch burgerschapsonderwijs in het mbo: autonoom in je beroep.
Op 23 januari wordt de eindconferentie van de onderzoekswerkplaats georganiseerd. Het belooft een dag te worden met een aanbod waardoor docenten hun...
Interview met Reinhilde Duyverman: “We werken nu met beroepsthema’s waar burgerschap onderdeel van is.”
In aanloop naar de conferentie Kritisch burgerschapsonderwijs in het mbo op 23 januari 2023 delen we elke maand een interview met iemand van de...