Even terug in de tijd: in 2016 gaf Anouk Zuurmond antwoord op deze vraag vanuit het oogpunt van Hannah Arendt. Docenten en ouders moeten uiteindelijk vooral opvoeden en onderwijzen uit liefde voor de wereld, zo concludeert Arendt treffend. We moeten enerzijds onze bestaande wereld genoeg liefhebben om leerlingen er niet uit te verbannen: geschiedenis en tradities moeten overgedragen worden. Anderzijds moeten we ook beseffen dat onze wereld alleen kan blijven bestaan bij gratie van vernieuwingen: jonge mensen moeten in staat worden gesteld om radicaal het roer om te gooien, zonder dat ze van de oudere generaties te horen krijgen welke richting ze op moeten gaan.
Ideologisch onderwijs niet in belang van de leerling
Waar leiden we voor op? En waarvoor zouden we moeten opleiden? Die vragen werden onlangs impliciet beantwoord in het tijdschrift voor Economisch...
Hoe politiek mag onderwijs zijn?
Neutraal onderwijs wordt vaak nagestreefd, maar is tegelijkertijd volgens velen onhaalbaar. Dus, hoe politiek mag onderwijs (dan) zijn? Anouk...
Kritische meningsvorming in vmbo: vakinhoud als vertrekpunt.
Kritische meningsvorming is belangrijk voor iedere burger. De inhoud van de bètavakken is goed om kritische meningsvorming te oefenen, maar in het...
Interview met Michiel Waltman: “Ze waren enorm gedreven om mbo-studenten serieus te nemen en ze een stem te geven.”
In aanloop naar de conferentie Kritisch burgerschapsonderwijs in het mbo op 23 januari 2023 delen we elke maand een interview met iemand van de...
Artikel: “Learning to question the status quo” online
In het tijdschrift Journal of Vocational Education & Training is een artikel van de werkplaats gepubliceerd. Anouk Zuurmond, Laurence Guérin,...