Op 24 september 2018 is de aftrap geweest van de werkplaats onderwijsonderzoek. In Hengelo kwamen alle docenten en het kernteam bij elkaar. Een geslaagde middag met de eerste inhoudelijke uitwisseling die recht deed aan de complexiteit van onderwijsonderzoek in het algemeen en in het bijzonder rondom burgerschap, bildung en kritisch denken. Verschillende docenten van verschillende opleidingen van de twee ROC’s hebben eerste ervaringen gedeeld met elkaar. Van verschillende sectoren doen docenten mee en het blijkt zeer waardevol, maar ook ingewikkeld, om met elkaar uit te wisselen. Alle niveaus in het mbo zijn vertegenwoordigd (1 t/m 4) en veel branches ook: horeca, helpende zorg & welzijn, anderstaligen, pedagogisch werk & onderwijsassistent, sport, elektrotechniek, automotive, financiële, juridische en secretariële beroepen, inburgering en het loopbaancentrum. Deze mix maakt het extra interessant. We kunnen spreken van een geslaagde dag en deelnemers kijken uit naar het vervolg.
Onderzoeksrapportage staat online
Het onderzoeksrapport staat online. Hierin verantwoorden we hoe we onderzoeksmatig hebben gehandeld gedurende 4,5 jaar werkplaats. Het document is...
Publieksrapportage staat online
Het publieksrapport staat online. Hierin wordt verantwoord hoe de subsidie van NRO is gebruikt, welke resultaten zijn bereikt en welke lessen...
Ideologisch onderwijs niet in belang van de leerling
Waar leiden we voor op? En waarvoor zouden we moeten opleiden? Die vragen werden onlangs impliciet beantwoord in het tijdschrift voor Economisch...
Hoe politiek mag onderwijs zijn?
Neutraal onderwijs wordt vaak nagestreefd, maar is tegelijkertijd volgens velen onhaalbaar. Dus, hoe politiek mag onderwijs (dan) zijn? Anouk...
Kritische meningsvorming in vmbo: vakinhoud als vertrekpunt.
Kritische meningsvorming is belangrijk voor iedere burger. De inhoud van de bètavakken is goed om kritische meningsvorming te oefenen, maar in het...