Een lesontwerp helpt om richting te geven aan je onderwijsactiviteiten. Het plaats een les in een groter perspectief. Het geeft richting en duidelijkheid voor jou en je studenten. Een goede voorbereiding is belangrijk, waarbij wel mogelijkheid is voor improvisatie en het ‘verzilveren’ van momenten die ontstaan. Dat zijn vaak heel waardevolle ervaringen. Pin je dus niet vast op een voorbereiding, wees flexibel en sta open voor hetgeen kan gebeuren.
Het lesontwerp dat we hebben ontwikkeld en gebruiken in de werkplaats geeft ruimte voor eigen invulling en helpt tegelijkertijd bij de focus op lesdoelen en je doelgroep. Het is aan jou om bijvoorbeeld uitgebreid of in steekwoorden te beschrijven. Het is aan jou om te bepalen welk onderdeel waardevol voor je is en welke minder. Dat kan ook per les(activiteit) verschillen.
Onderzoeksrapportage staat online
Het onderzoeksrapport staat online. Hierin verantwoorden we hoe we onderzoeksmatig hebben gehandeld gedurende 4,5 jaar werkplaats. Het document is...
Publieksrapportage staat online
Het publieksrapport staat online. Hierin wordt verantwoord hoe de subsidie van NRO is gebruikt, welke resultaten zijn bereikt en welke lessen...
Ideologisch onderwijs niet in belang van de leerling
Waar leiden we voor op? En waarvoor zouden we moeten opleiden? Die vragen werden onlangs impliciet beantwoord in het tijdschrift voor Economisch...
Praktijkboek kritisch burgerschapsonderwijs
De werkplaats heeft een praktijkboek ontwikkeld voor docenten om kritisch burgerschapsonderwijs te ontwerpen. Er wordt ingegaan op hoe een visie te...
Hoe politiek mag onderwijs zijn?
Neutraal onderwijs wordt vaak nagestreefd, maar is tegelijkertijd volgens velen onhaalbaar. Dus, hoe politiek mag onderwijs (dan) zijn? Anouk...