Een lesontwerp helpt om richting te geven aan je onderwijsactiviteiten. Het plaats een les in een groter perspectief. Het geeft richting en duidelijkheid voor jou en je studenten. Een goede voorbereiding is belangrijk, waarbij wel mogelijkheid is voor improvisatie en het ‘verzilveren’ van momenten die ontstaan. Dat zijn vaak heel waardevolle ervaringen. Pin je dus niet vast op een voorbereiding, wees flexibel en sta open voor hetgeen kan gebeuren.
Het lesontwerp dat we hebben ontwikkeld en gebruiken in de werkplaats geeft ruimte voor eigen invulling en helpt tegelijkertijd bij de focus op lesdoelen en je doelgroep. Het is aan jou om bijvoorbeeld uitgebreid of in steekwoorden te beschrijven. Het is aan jou om te bepalen welk onderdeel waardevol voor je is en welke minder. Dat kan ook per les(activiteit) verschillen.
Ideologisch onderwijs niet in belang van de leerling
Waar leiden we voor op? En waarvoor zouden we moeten opleiden? Die vragen werden onlangs impliciet beantwoord in het tijdschrift voor Economisch...
Praktijkboek kritisch burgerschapsonderwijs
De werkplaats heeft een praktijkboek ontwikkeld voor docenten om kritisch burgerschapsonderwijs te ontwerpen. Er wordt ingegaan op hoe een visie te...
Hoe politiek mag onderwijs zijn?
Neutraal onderwijs wordt vaak nagestreefd, maar is tegelijkertijd volgens velen onhaalbaar. Dus, hoe politiek mag onderwijs (dan) zijn? Anouk...
Kritisch denken als rode draad in je opleiding, hoe doe je dat?
Kritisch denken is een belangrijke uitkomst van goed beroepsonderwijs. Niet enkel als burger of in een bepaalde beroepscontext, maar beter is het om...
Kritische meningsvorming in vmbo: vakinhoud als vertrekpunt.
Kritische meningsvorming is belangrijk voor iedere burger. De inhoud van de bètavakken is goed om kritische meningsvorming te oefenen, maar in het...