Een lesontwerp helpt om richting te geven aan je onderwijsactiviteiten. Het plaats een les in een groter perspectief. Het geeft richting en duidelijkheid voor jou en je studenten. Een goede voorbereiding is belangrijk, waarbij wel mogelijkheid is voor improvisatie en het ‘verzilveren’ van momenten die ontstaan. Dat zijn vaak heel waardevolle ervaringen. Pin je dus niet vast op een voorbereiding, wees flexibel en sta open voor hetgeen kan gebeuren.
Het lesontwerp dat we hebben ontwikkeld en gebruiken in de werkplaats geeft ruimte voor eigen invulling en helpt tegelijkertijd bij de focus op lesdoelen en je doelgroep. Het is aan jou om bijvoorbeeld uitgebreid of in steekwoorden te beschrijven. Het is aan jou om te bepalen welk onderdeel waardevol voor je is en welke minder. Dat kan ook per les(activiteit) verschillen.
Kritisch denken als rode draad in je opleiding, hoe doe je dat?
Kritisch denken is een belangrijke uitkomst van goed beroepsonderwijs. Niet enkel als burger of in een bepaalde beroepscontext, maar beter is het om...
Uitgave: Kritisch denken verschillend benaderd. Stromingen, didactiek en lesvoorbeelden
In dit boekje geven we handvatten hoe je verschillend naar kritisch denken kan kijken. Deze uitgave moet docenten helpen kritisch denken beter te...
Uitgave: blauwdruk voor ontwerpen van formatieve taken kritische verantwoordelijkheid
Deze blauwdruk helpt om eigen toetstaken te ontwikkelen. In dit boekje geven we handvatten hoe je middels formatieve toetstaken zicht kunt krijgen...
Uitgave: met formatieve taken zicht krijgen op kritisch burgerschap
In dit boekje geven we handvatten hoe je middels formatieve toetstaken zicht kunt krijgen op de ontwikkeling van kritisch burgerschap bij studenten...
Interview met Michiel Waltman: “Ze waren enorm gedreven om mbo-studenten serieus te nemen en ze een stem te geven.”
In aanloop naar de conferentie Kritisch burgerschapsonderwijs in het mbo op 23 januari 2023 delen we elke maand een interview met iemand van de...