Anouk Zuurmond werkt als onderzoekster en dot-begeleidster in de werkplaats. Dit doet ze vanuit haar functie bij de Hogeschool Utrecht, waar ze werkt voor het lectoraat Normatieve Professionalisering. Samen vragen we ons af hoe mbo-studenten met burgerschapsonderwijs kunnen worden opgeleid tot kritische burgers? Hoe kunnen strategieën voor kritisch denken worden toegepast in de lespraktijk en wat voor lesmateriaal is daarvoor nodig? Onderzoeker Anouk Zuurmond van lectoraat Normatieve Professionalisering van Hogeschool Utrecht is op zoek naar de antwoorden, aldus de HU. Ze werd over deze vragen geïnterviewd.
Onderzoeksrapportage staat online
Het onderzoeksrapport staat online. Hierin verantwoorden we hoe we onderzoeksmatig hebben gehandeld gedurende 4,5 jaar werkplaats. Het document is...
Publieksrapportage staat online
Het publieksrapport staat online. Hierin wordt verantwoord hoe de subsidie van NRO is gebruikt, welke resultaten zijn bereikt en welke lessen...
Ideologisch onderwijs niet in belang van de leerling
Waar leiden we voor op? En waarvoor zouden we moeten opleiden? Die vragen werden onlangs impliciet beantwoord in het tijdschrift voor Economisch...
Hoe politiek mag onderwijs zijn?
Neutraal onderwijs wordt vaak nagestreefd, maar is tegelijkertijd volgens velen onhaalbaar. Dus, hoe politiek mag onderwijs (dan) zijn? Anouk...
Kritische meningsvorming in vmbo: vakinhoud als vertrekpunt.
Kritische meningsvorming is belangrijk voor iedere burger. De inhoud van de bètavakken is goed om kritische meningsvorming te oefenen, maar in het...