Bram Eidhof en Hessel Nieuwelink schreven een brief aan de commissie Onderwijs, Cultuur & Wetenschappen van de Tweede Kamer. Ze pleiten voor meer aandacht voor burgerschapsonderwijs in het mbo en wijzen onder andere op het belang van participatie in een goed functionerende democratie. Dat kunnen we zeker steunen. Met de uitwerking in hun brief zijn we het echter niet eens. Laurence Guérin en Daan van Riet schreven een reactie, zie onderstaande knop voor de brief.
Klik op deze link voor de brief van Bram en Hessel.
Ideologisch onderwijs niet in belang van de leerling
Waar leiden we voor op? En waarvoor zouden we moeten opleiden? Die vragen werden onlangs impliciet beantwoord in het tijdschrift voor Economisch...
Hoe politiek mag onderwijs zijn?
Neutraal onderwijs wordt vaak nagestreefd, maar is tegelijkertijd volgens velen onhaalbaar. Dus, hoe politiek mag onderwijs (dan) zijn? Anouk...
Kritische meningsvorming in vmbo: vakinhoud als vertrekpunt.
Kritische meningsvorming is belangrijk voor iedere burger. De inhoud van de bètavakken is goed om kritische meningsvorming te oefenen, maar in het...
Interview met Michiel Waltman: “Ze waren enorm gedreven om mbo-studenten serieus te nemen en ze een stem te geven.”
In aanloop naar de conferentie Kritisch burgerschapsonderwijs in het mbo op 23 januari 2023 delen we elke maand een interview met iemand van de...
Artikel: “Learning to question the status quo” online
In het tijdschrift Journal of Vocational Education & Training is een artikel van de werkplaats gepubliceerd. Anouk Zuurmond, Laurence Guérin,...