Het schoolvak Nederlands kan in hoge mate bijdragen aan het ontwikkelen van kritisch burgerschap. Binnen literatuur- en taalonderwijs is er ruimte om te werken aan redeneren, evalueren en het innemen van meerdere perspectieven: vaardigheden die ook van groot belang zijn voor het thema burgerschap. Juist in het mbo is het cruciaal om dergelijke vaardigheden – samen te vatten als het vermogen tot ‘kritisch denken’ – te verbinden aan burgerschapsonderwijs én aan de beroepscontext, zoals in dit artikel wordt bepleit aan de hand twee lesvoorbeelden. Reinhilde Duyverman, Ilse Hoffman (docenten in de werkplaats) en Anouk Zuurmond gaan in op de relatie tussen het schoolvak Nederlands, Bildung en kritisch denken in het beroepsonderwijs.
Klik op onderstaande knop voor het hele artikel.
Onderzoeksrapportage staat online
Het onderzoeksrapport staat online. Hierin verantwoorden we hoe we onderzoeksmatig hebben gehandeld gedurende 4,5 jaar werkplaats. Het document is...
Publieksrapportage staat online
Het publieksrapport staat online. Hierin wordt verantwoord hoe de subsidie van NRO is gebruikt, welke resultaten zijn bereikt en welke lessen...
Ideologisch onderwijs niet in belang van de leerling
Waar leiden we voor op? En waarvoor zouden we moeten opleiden? Die vragen werden onlangs impliciet beantwoord in het tijdschrift voor Economisch...
Hoe politiek mag onderwijs zijn?
Neutraal onderwijs wordt vaak nagestreefd, maar is tegelijkertijd volgens velen onhaalbaar. Dus, hoe politiek mag onderwijs (dan) zijn? Anouk...
Kritische meningsvorming in vmbo: vakinhoud als vertrekpunt.
Kritische meningsvorming is belangrijk voor iedere burger. De inhoud van de bètavakken is goed om kritische meningsvorming te oefenen, maar in het...