Het schoolvak Nederlands kan in hoge mate bijdragen aan het ontwikkelen van kritisch burgerschap. Binnen literatuur- en taalonderwijs is er ruimte om te werken aan redeneren, evalueren en het innemen van meerdere perspectieven: vaardigheden die ook van groot belang zijn voor het thema burgerschap. Juist in het mbo is het cruciaal om dergelijke vaardigheden – samen te vatten als het vermogen tot ‘kritisch denken’ – te verbinden aan burgerschapsonderwijs én aan de beroepscontext, zoals in dit artikel wordt bepleit aan de hand twee lesvoorbeelden. Reinhilde Duyverman, Ilse Hoffman (docenten in de werkplaats) en Anouk Zuurmond gaan in op de relatie tussen het schoolvak Nederlands, Bildung en kritisch denken in het beroepsonderwijs.
Klik op onderstaande knop voor het hele artikel.
Ideologisch onderwijs niet in belang van de leerling
Waar leiden we voor op? En waarvoor zouden we moeten opleiden? Die vragen werden onlangs impliciet beantwoord in het tijdschrift voor Economisch...
Hoe politiek mag onderwijs zijn?
Neutraal onderwijs wordt vaak nagestreefd, maar is tegelijkertijd volgens velen onhaalbaar. Dus, hoe politiek mag onderwijs (dan) zijn? Anouk...
Kritische meningsvorming in vmbo: vakinhoud als vertrekpunt.
Kritische meningsvorming is belangrijk voor iedere burger. De inhoud van de bètavakken is goed om kritische meningsvorming te oefenen, maar in het...
Interview met Michiel Waltman: “Ze waren enorm gedreven om mbo-studenten serieus te nemen en ze een stem te geven.”
In aanloop naar de conferentie Kritisch burgerschapsonderwijs in het mbo op 23 januari 2023 delen we elke maand een interview met iemand van de...
Artikel: “Learning to question the status quo” online
In het tijdschrift Journal of Vocational Education & Training is een artikel van de werkplaats gepubliceerd. Anouk Zuurmond, Laurence Guérin,...