Kunsteducatie
Kunsteducatie
Kunst biedt ruimte om het onbekende te verkennen en hierover van mening te verschillen. Alleen kijken naar kunst kan zorgen voor een intense beleving en innerlijk dialoog. Samen kijken naar kunst kan betekenen dat er gedachten worden gedeeld, betekenissen worden uitgewisseld, beelden worden onderzocht. Net als bij film – een vorm van kunst – gaat het om het verhouden tot iets of iemand, of verhouden tot je eigen beelden over dat iets of iemand. Het kan zorgen voor pijn, plezier, liefde of irritatie. Schoonheid of afschuw. Kunst is een goede beleving om met elkaar verschillende contexten te onderzoeken. Vanuit historisch perspectief kijken naar kunst geeft andere inzichten dan vanuit esthetische.
Kunsteducatie heeft volgens ons ook niet per definitie te maken met het onderwijzen van kunst maken, of kunst kijken. Het is een holistisch proces dat te maken heeft met je identiteit, je rol in de samenleving en het kan een appel doen op je denkvermogen, je inlevingsvermogen en deugden als geduld. We houden ons bezig met de verhouding van kunst tot burgerschap, bildung en kritisch denken. Maar ook zien we mogelijkheden rondom beroepsvoorbereiding. Een kok zal op een kunstzinnige wijze haar gerecht moeten presenteren aan haar gasten. Maar wie bepaalt wat mooi is? De gast, of de kok als expert? Zit er schoonheid in biologische producten? Wat is het ethische aspect van vlees serveren? En mag iets moois worden weggegooid?
Reflectieboekje format
Als docent is het belangrijk om regelmatig op je eigen didactiek en persoonlijk handelen te reflecteren. In de werkplaats doen we dit samen. We...
De mbo-student als klusser van en voor de democratie
De MBO-raad, VGN, NVVB en BZK hebben afgesproken om mbo studenten in te zetten als vrijwilligers om de Tweede Kamer verkiezingen soepel te laten...
Terugkijken webinar: ‘Burgerschapsonderwijs in het mbo, het mag een beetje kritischer’
Webinar 'het burgerschapsonderwijs in het mbo mag een beetje kritischer' Op 17 november organiseerden we een webinar. We bieden graag...
Bildung in het beroepsonderwijs – Anouk Zuurmond
Bildung in het beroepsonderwijs - Opening up spaces for meaningful engagement in educational praxis Het lectoraat Normatieve...
Routineboekje voor focusgroep
Routineboekje voor focusgroep Je kunt een focusgroep gebruiken om je lessenserie te evalueren. Het is een goede manier om informatie te...
Terugkijken digitale lunchlezing: ‘Kritische professionals, Bildung en kritisch denken in het mbo’
Terugkijken lunchlezing: 'Kritische professionals. Burgerschap, Bildung en kritisch denken in het mbo.' Op 14 oktober gaf Anouk Zuurmond een...
Analyse van 20 jaar burgerschapsvormingsbeleid | Piet van der Ploeg
Scholen moeten werken aan burgerschap. Dat gebeurt niet overal even voortvarend en doelgericht. Scholen hebben moeite met burgerschapsvorming....
Opmaat voor visievorming: kritisch denken in burgerschapsvorming, bildung en beroepsonderwijs
In de werkplaats ontwikkelen we een visie waarbij diverse begrippen 'betrokken' zijn. In dit document is een eerste opmaat geformuleerd naar een...
Praktische introductie: leren kritisch denken in burgerschapsvorming, bildung en beroepsonderwijs
We willen burgerschapsvorming, Bildung en leren kritisch denken bevorderen in beroepsvorming, dus in verband met beroepsvoorbereidend onderwijs. Het...
Presentatie werkplaats op studiedag van de MBO-raad
Op 11 oktober 2019 presenteerde de werkplaats zichzelf aan een groep geïnteresseerde onderwijscollega's uit heel het land. De MBO-raad organiseerde...
Hoe om te gaan met burgerschap binnen de school?
Het ROC van Twente zet fors in op burgerschapsonderwijs. Hoe ze dit in Almelo en Hengelo aanpakken is beschreven door het practoraat Burgerschap. De...
Het doceren van kritisch denken: 9 praktische tips
Docenten zoeken naar praktische handvatten om kritisch denken in hun onderwijs en curriculum vorm te geven. Op basis van deze vraag hebben we...
Een praktisch toepasbare manier van kritisch denken in de lesvoorbereiding
Docenten zoeken naar praktische handvatten om kritisch denken in hun onderwijs en curriculum vorm te geven. Op basis van deze vraag hebben we...
Leiderschap bij het begeleiden van een DOT
Gepubliceerd in Elsevier 2018 Binkhorst, F., C.L, Poortman, S.E., McKenney, W.R. van Joolingen In dit Engelstalige, wetenschappelijke artikel wordt...
Connecting the DOTs
Een praktische werkwijze voor het coachen van Docent Ontwikkel Teams Gepubliceerd door Tech Your Future en Universiteit Twente in 2017 Floor...
Kritisch denken en ontvorming
Kritisch denken en ontvorming Gepubliceerd in Cultuurkrant NL, december 2018Piet van der Ploeg Kritisch denken is in. Het wordt omarmd als nuttige...