Kunsteducatie
Kunsteducatie
Kunst biedt ruimte om het onbekende te verkennen en hierover van mening te verschillen. Alleen kijken naar kunst kan zorgen voor een intense beleving en innerlijk dialoog. Samen kijken naar kunst kan betekenen dat er gedachten worden gedeeld, betekenissen worden uitgewisseld, beelden worden onderzocht. Net als bij film – een vorm van kunst – gaat het om het verhouden tot iets of iemand, of verhouden tot je eigen beelden over dat iets of iemand. Het kan zorgen voor pijn, plezier, liefde of irritatie. Schoonheid of afschuw. Kunst is een goede beleving om met elkaar verschillende contexten te onderzoeken. Vanuit historisch perspectief kijken naar kunst geeft andere inzichten dan vanuit esthetische.
Kunsteducatie heeft volgens ons ook niet per definitie te maken met het onderwijzen van kunst maken, of kunst kijken. Het is een holistisch proces dat te maken heeft met je identiteit, je rol in de samenleving en het kan een appel doen op je denkvermogen, je inlevingsvermogen en deugden als geduld. We houden ons bezig met de verhouding van kunst tot burgerschap, bildung en kritisch denken. Maar ook zien we mogelijkheden rondom beroepsvoorbereiding. Een kok zal op een kunstzinnige wijze haar gerecht moeten presenteren aan haar gasten. Maar wie bepaalt wat mooi is? De gast, of de kok als expert? Zit er schoonheid in biologische producten? Wat is het ethische aspect van vlees serveren? En mag iets moois worden weggegooid?
Kritisch denken als rode draad in je opleiding, hoe doe je dat?
Kritisch denken is een belangrijke uitkomst van goed beroepsonderwijs. Niet enkel als burger of in een bepaalde beroepscontext, maar beter is het om het als rode draad van je...
Uitgave: Kritisch denken verschillend benaderd. Stromingen, didactiek en lesvoorbeelden
In dit boekje geven we handvatten hoe je verschillend naar kritisch denken kan kijken. Deze uitgave moet docenten helpen kritisch denken beter te begrijpen en wetenschappelijke...
Uitgave: blauwdruk voor ontwerpen van formatieve taken kritische verantwoordelijkheid
Deze blauwdruk helpt om eigen toetstaken te ontwikkelen. In dit boekje geven we handvatten hoe je middels formatieve toetstaken zicht kunt krijgen op de ontwikkeling van kritisch...
Uitgave: met formatieve taken zicht krijgen op kritisch burgerschap
In dit boekje geven we handvatten hoe je middels formatieve toetstaken zicht kunt krijgen op de ontwikkeling van kritisch burgerschap bij studenten in het mbo. Op basis van de...
Interview met Michiel Waltman: “Ze waren enorm gedreven om mbo-studenten serieus te nemen en ze een stem te geven.”
In aanloop naar de conferentie Kritisch burgerschapsonderwijs in het mbo op 23 januari 2023 delen we elke maand een interview met iemand van de onderzoekswerkplaats. Aan het...
Artikel: “Learning to question the status quo” online
In het tijdschrift Journal of Vocational Education & Training is een artikel van de werkplaats gepubliceerd. Anouk Zuurmond, Laurence Guérin, Piet van der Ploeg en Daan van...