Kunsteducatie
Kunsteducatie
Kunst biedt ruimte om het onbekende te verkennen en hierover van mening te verschillen. Alleen kijken naar kunst kan zorgen voor een intense beleving en innerlijk dialoog. Samen kijken naar kunst kan betekenen dat er gedachten worden gedeeld, betekenissen worden uitgewisseld, beelden worden onderzocht. Net als bij film – een vorm van kunst – gaat het om het verhouden tot iets of iemand, of verhouden tot je eigen beelden over dat iets of iemand. Het kan zorgen voor pijn, plezier, liefde of irritatie. Schoonheid of afschuw. Kunst is een goede beleving om met elkaar verschillende contexten te onderzoeken. Vanuit historisch perspectief kijken naar kunst geeft andere inzichten dan vanuit esthetische.
Kunsteducatie heeft volgens ons ook niet per definitie te maken met het onderwijzen van kunst maken, of kunst kijken. Het is een holistisch proces dat te maken heeft met je identiteit, je rol in de samenleving en het kan een appel doen op je denkvermogen, je inlevingsvermogen en deugden als geduld. We houden ons bezig met de verhouding van kunst tot burgerschap, bildung en kritisch denken. Maar ook zien we mogelijkheden rondom beroepsvoorbereiding. Een kok zal op een kunstzinnige wijze haar gerecht moeten presenteren aan haar gasten. Maar wie bepaalt wat mooi is? De gast, of de kok als expert? Zit er schoonheid in biologische producten? Wat is het ethische aspect van vlees serveren? En mag iets moois worden weggegooid?
Podcast met Daan van Riet over filosofie in het onderwijs
Podcast Ik Zie, Ik Zie: Filosofie interviewt Daan van Riet over filosofie en onderwijs Daan van Riet was te gast in de podcast Ik Zie, Ik Zie:...
Burgerschap als fuik: een voorbeeld van lesmateriaal
Piet werkt een lesvoorbeeld uit op basis van de visie van werkplaats. Hij presenteert hoe wij denken dat burgerschapsonderwijs niet moet en hoe het...
Verschil tussen burgerschap, burgerschapsvorming en burgerschapsonderwijs
Nogal eens wordt er door docenten gezegd dat ze burgerschap geven of er staat in beleidsdocumenten dat studenten burgerschap krijgen op of door...
Kritische beschouwing van huidige wetgeving burgerschapsonderwijs in het mbo
In dit document wordt een kritische beschouwing op de huidige wetgeving gepresenteerd. Beknopt en kernachtig geformuleerd.
Praktijkboek kritisch burgerschapsonderwijs
De werkplaats heeft een praktijkboek ontwikkeld voor docenten om kritisch burgerschapsonderwijs te ontwerpen. Er wordt ingegaan op hoe een visie te...
Op naar (echt) economisch burgerschap
Economisch burgerschap is een vanzelfsprekend onderdeel van het Nederlandse curriculum in het mbo. Het is echter onkritisch en gericht op...
Kennisclips over kritisch denken
Er zijn vier kennisclips over kritisch denken ontwikkeld door het Expertisecentrum Kritisch Denken, een van de oprichters van de werkplaats. Het...
Hoe het vak Nederlands bijdraagt aan kritisch burgerschapsonderwijs
Het schoolvak Nederlands kan in hoge mate bijdragen aan het ontwikkelen van kritisch burgerschap. Binnen literatuur- en taalonderwijs is er ruimte...
Didactief | Burgerschap in het mbo maak je samen, over de docentontwikkelteams in de werkplaats
In Didactief verscheen een artikel over de werkwijze van de werkplaats met docentontwikkelteams. Veel docenten vinden het ontwerpen van kritisch...
Intreerede Laurence Guérin over democratisering van wereldburgerschap
Laurence Guérin en haar collega's over wereldburgerschap De wereld globaliseert, grensoverschrijdende uitdagingen als klimaatverandering en...
Reflectieboekje format
Als docent is het belangrijk om regelmatig op je eigen didactiek en persoonlijk handelen te reflecteren. In de werkplaats doen we dit samen. We...
De mbo-student als klusser van en voor de democratie
De MBO-raad, VGN, NVVB en BZK hebben afgesproken om mbo studenten in te zetten als vrijwilligers om de Tweede Kamer verkiezingen soepel te laten...
Terugkijken webinar: ‘Burgerschapsonderwijs in het mbo, het mag een beetje kritischer’
Webinar 'het burgerschapsonderwijs in het mbo mag een beetje kritischer' Op 17 november organiseerden we een webinar. We bieden graag...
Bildung in het beroepsonderwijs – Anouk Zuurmond
Bildung in het beroepsonderwijs - Opening up spaces for meaningful engagement in educational praxis Het lectoraat Normatieve...
Routineboekje voor focusgroep
Routineboekje voor focusgroep Je kunt een focusgroep gebruiken om je lessenserie te evalueren. Het is een goede manier om informatie te...
Terugkijken digitale lunchlezing: ‘Kritische professionals, Bildung en kritisch denken in het mbo’
Terugkijken lunchlezing: 'Kritische professionals. Burgerschap, Bildung en kritisch denken in het mbo.' Op 14 oktober gaf Anouk Zuurmond een...
Analyse van 20 jaar burgerschapsvormingsbeleid | Piet van der Ploeg
Scholen moeten werken aan burgerschap. Dat gebeurt niet overal even voortvarend en doelgericht. Scholen hebben moeite met burgerschapsvorming....
Opmaat voor visievorming: kritisch denken in burgerschapsvorming, bildung en beroepsonderwijs
In de werkplaats ontwikkelen we een visie waarbij diverse begrippen 'betrokken' zijn. In dit document is een eerste opmaat geformuleerd naar een...
Hoe om te gaan met burgerschap binnen de school?
Het ROC van Twente zet fors in op burgerschapsonderwijs. Hoe ze dit in Almelo en Hengelo aanpakken is beschreven door het practoraat Burgerschap. De...
Het doceren van kritisch denken: 9 praktische tips
Docenten zoeken naar praktische handvatten om kritisch denken in hun onderwijs en curriculum vorm te geven. Op basis van deze vraag hebben we...