Kritisch denken
Kritisch Denken
Kritisch denken wordt gezien als een doel van onderwijs om de autonomie van studenten te bevorderen en ook hun burgerschap. Er is geen consensus over de definitie van kritisch denken. Verschillen definities leiden tot verschillende pedagogische-didactische aanpakken. Er is, bijvoorbeeld, een stroming van onderzoekers die benadrukken dat het hart van kritisch denken ligt in “argumenten kunnen evalueren”. Een andere stroming definieert kritisch denken als het onderzoeken van hoe “dingen” in elkaar zitten en zodoende kennis opdoen. Andere punten van discussie die meer gericht zijn op de didactiek of het onderscheidende karakter van kritisch denken zijn of kritisch denken een algemene vaardigheid is of domein specifieke (kan kritisch denken vakoverstijgend worden geoefend of alleen binnen een vak?), en hoe kritisch denken zich verhoudt tot andere vormen van denken. Kortom, over de definitie, doelen en pedagogisch-didactische aanpak van kritisch denken zijn discussies.
Waar burgerschap en kritisch denken elkaar raken is wanneer vraagstukken worden behandeld die maatschappelijk relevant zijn. In burgerschap is het vanzelfsprekend om onderwerpen te behandelen die maatschappelijk controversieel zijn, zoals religieuze overtuigingen of diversiteit. Ook is er veel aandacht voor fake news. Dat is zeker relevant.
Kritisch denken wordt gezien als een doel van onderwijs om de autonomie van studenten te bevorderen en ook hun burgerschap. Er is geen consensus over de definitie van kritisch denken. Verschillen definities leiden tot verschillende pedagogische-didactische aanpakken. Er is, bijvoorbeeld, een stroming van onderzoekers die benadrukken dat het hart van kritisch denken ligt in “argumenten kunnen evalueren”. Een andere stroming definieert kritisch denken als het onderzoeken van hoe “dingen” in elkaar zitten en zodoende kennis opdoen. Andere punten van discussie die meer gericht zijn op de didactiek of het onderscheidende karakter van kritisch denken zijn of kritisch denken een algemene vaardigheid is of domein specifieke (kan kritisch denken vakoverstijgend worden geoefend of alleen binnen een vak?), en hoe kritisch denken zich verhoudt tot andere vormen van denken. Kortom, over de definitie, doelen en pedagogisch-didactische aanpak van kritisch denken zijn discussies.
Waar burgerschap en kritisch denken elkaar raken is wanneer vraagstukken worden behandeld die maatschappelijk relevant zijn. In burgerschap is het vanzelfsprekend om onderwerpen te behandelen die maatschappelijk controversieel zijn, zoals religieuze overtuigingen of diversiteit. Ook is er veel aandacht voor fake news. Dat is zeker relevant.
Argumentatie
In de werkplaats laten we docenten nadenken over verschillende definities en aspecten van kritisch denken met als doel om kritisch over kritisch denken na te denken.
Een vorm van kritisch denken is gericht op argumentatie en logica. Het schrijven en lezen van betogen, deze kunnen interpreteren, analyseren en evalueren. Volgens ons is dit een vorm, niet de vorm maar wel een heel belangrijke vorm. Door het leren ordenen van gedachten en leren redeneren kunnen we ons goed uitdrukken, wat van grote invloed is op bijvoorbeeld de communicatie binnen burgerschap. Argumenteren gaat over standpunten formuleren en dit onderbouwen met redenen of weerleggen met bezwaren. Argumenten en standpunten kunnen op verschillende manieren samenhangen. Kennis van deze soorten argumentatie is ook belangrijk om argumenten van anderen te kunnen herkennen en er goed op te kunnen reageren, zodat je je goed kunt verwoorden en een inhoudelijk dialoog of discussie kunt voeren.
Een belangrijk doel van onderwijs is om helder te leren denken. Er zijn verschillende manieren om dit te doen en we willen graag onderzoeken hoe dit kan en welke manieren goed zijn.
Onderzoeksrapportage staat online
Het onderzoeksrapport staat online. Hierin verantwoorden we hoe we onderzoeksmatig hebben gehandeld gedurende 4,5 jaar werkplaats. Het document is primair bedoeld voor...
Publieksrapportage staat online
Het publieksrapport staat online. Hierin wordt verantwoord hoe de subsidie van NRO is gebruikt, welke resultaten zijn bereikt en welke lessen geleerd. Er wordt ingegaan op de...
Ideologisch onderwijs niet in belang van de leerling
Waar leiden we voor op? En waarvoor zouden we moeten opleiden? Die vragen werden onlangs impliciet beantwoord in het tijdschrift voor Economisch Onderwijs. Daan van Riet en Ward...
Praktijkboek kritisch burgerschapsonderwijs
De werkplaats heeft een praktijkboek ontwikkeld voor docenten om kritisch burgerschapsonderwijs te ontwerpen. Er wordt ingegaan op hoe een visie te vormen en vanuit daar...
Hoe politiek mag onderwijs zijn?
Neutraal onderwijs wordt vaak nagestreefd, maar is tegelijkertijd volgens velen onhaalbaar. Dus, hoe politiek mag onderwijs (dan) zijn? Anouk Zuurmond en Piet van der Ploeg...
Kritisch denken als rode draad in je opleiding, hoe doe je dat?
Kritisch denken is een belangrijke uitkomst van goed beroepsonderwijs. Niet enkel als burger of in een bepaalde beroepscontext, maar beter is het om het als rode draad van je...