In Didactief verscheen een artikel over de werkwijze van de werkplaats met docentontwikkelteams. Veel docenten vinden het ontwerpen van kritisch burgerschap lastig. Samen lessen ontwerpen in docentontwikkelteams (DOT’s) kan helpen. In de DOT’s bij de werkplaats burgerschap discussieerden docenten over de betekenis van bijvoorbeeld kritisch denken, werkten ze aan visievorming (theorie) en vertaalden deze samen in leeractiviteiten (praktijk). Bijna een derde van de tijd in de DOT’s ging op aan discussie over de achterliggende concepten en theorie en over didactiek (hoe leren we de concepten aan). De docenten discussieerden over wat kritisch denken is. ‘Je moet ook je denken kunnen parkeren. Dat is ook wat je moet leren als mens, je oordeel uitstellen,’ zei een van hen.
Klik op onderstaande knop voor het hele artikel.
Roadshow kritisch digitaal burgerschap – 16 juni in Amsterdam
Na Hengelo, Rotterdam, Breda en Groningen is het de beurt aan Amsterdam. De werkplaats burgerschap Democratisering van kritisch denken en de...
Cultuureducatie door kritisch denken | Outline lezing op seminar LKCA, FCP, CJP en Fonds21
Een spreken over en misschien juist het bevragen van cultuur en de democratie vraagt om moed. Het is een praxis (waarbij het doel in het handelen...
Studenten dagen Twentse lijsttrekkers uit in aanloop naar gemeenteraadsverkiezingen 2022
In aanloop naar de Twentse Gemeenteraadsverkiezingen 2022 dagen studenten Anne, Jochem en Veerle van de opleiding Sociaal werker bij ROC van Twente...
Docentendag Maatschappijleer ProDeMos | 16 juni 2022
LEZING/WORKSHOP OP DOCENTENDAG PRODEMOS 16 JUNI 2022 Laurence Guérin en Daan van Riet zullen bijdragen aan de conferentie voor docenten...
Save the date: Roadshow kritisch (digitaal) burgerschapsonderwijs
In het eerste half jaar van 2022 trekken de werkgroep digitaal burgerschap en de werkplaats door het land. We organiseren vijf bijeenkomsten waarna...