In Didactief verscheen een artikel over de werkwijze van de werkplaats met docentontwikkelteams. Veel docenten vinden het ontwerpen van kritisch burgerschap lastig. Samen lessen ontwerpen in docentontwikkelteams (DOT’s) kan helpen. In de DOT’s bij de werkplaats burgerschap discussieerden docenten over de betekenis van bijvoorbeeld kritisch denken, werkten ze aan visievorming (theorie) en vertaalden deze samen in leeractiviteiten (praktijk). Bijna een derde van de tijd in de DOT’s ging op aan discussie over de achterliggende concepten en theorie en over didactiek (hoe leren we de concepten aan). De docenten discussieerden over wat kritisch denken is. ‘Je moet ook je denken kunnen parkeren. Dat is ook wat je moet leren als mens, je oordeel uitstellen,’ zei een van hen.
Klik op onderstaande knop voor het hele artikel.
Ideologisch onderwijs niet in belang van de leerling
Waar leiden we voor op? En waarvoor zouden we moeten opleiden? Die vragen werden onlangs impliciet beantwoord in het tijdschrift voor Economisch...
Hoe politiek mag onderwijs zijn?
Neutraal onderwijs wordt vaak nagestreefd, maar is tegelijkertijd volgens velen onhaalbaar. Dus, hoe politiek mag onderwijs (dan) zijn? Anouk...
Kritische meningsvorming in vmbo: vakinhoud als vertrekpunt.
Kritische meningsvorming is belangrijk voor iedere burger. De inhoud van de bètavakken is goed om kritische meningsvorming te oefenen, maar in het...
Interview met Michiel Waltman: “Ze waren enorm gedreven om mbo-studenten serieus te nemen en ze een stem te geven.”
In aanloop naar de conferentie Kritisch burgerschapsonderwijs in het mbo op 23 januari 2023 delen we elke maand een interview met iemand van de...
Artikel: “Learning to question the status quo” online
In het tijdschrift Journal of Vocational Education & Training is een artikel van de werkplaats gepubliceerd. Anouk Zuurmond, Laurence Guérin,...