Burgerschap
Burgerschap
Burgerschapsvorming is de ontwikkeling van medeverantwoordelijkheid. Maar hoe dit eruit ziet verschilt per opvatting over wat burgerschap is. Afhankelijke van de politieke stroming varieert het beeld van wat een goede burger is en dus ook van wat goed burgerschap is. Burgerschapsonderwijs zou kinderen, jongeren en volwassenen na moeten laten denken over deze vraagstukken. Wat betekent medeverantwoordelijkheid? Wanneer ben je een goed burger? En waarom? Hoe gaan we om met conflicten en waar komen conflicten vandaan?
Medeverantwoordelijkheid vraagt om betrokkenheid, dat impliceert activiteit. Dat vraagt om oefenen en reflectie. Allen belangrijke aspecten van burgerschaps(onderwijs). Oog hebben voor de ander, zonder het per se met de ander eens te willen en hoeven zijn. Dialoog erover voeren iets dat geoefend moet worden, onderwijs is daarvoor een goede plek. Ook vraagt het om ontwikkeling van het bewustzijn van wat er om ons heen gebeurt, zowel in een directe omgeving tot aan de wereldmaatschappij.
Het burgerschapsonderwijs kent vele uitdagingen. Er zijn veel vragen die we met elkaar (dus met iedereen, ook studenten) moeten onderzoeken. Vast staat dat het beroepsonderwijs ook de taak heeft om aan burgerschapsvorming te doen. Iets dat we belangrijk en erg interessant vinden.
Kritisch denken als rode draad in je opleiding, hoe doe je dat?
Kritisch denken is een belangrijke uitkomst van goed beroepsonderwijs. Niet enkel als burger of in een bepaalde beroepscontext, maar beter is het om het als rode draad van je...
Uitgave: Kritisch denken verschillend benaderd. Stromingen, didactiek en lesvoorbeelden
In dit boekje geven we handvatten hoe je verschillend naar kritisch denken kan kijken. Deze uitgave moet docenten helpen kritisch denken beter te begrijpen en wetenschappelijke...
Uitgave: blauwdruk voor ontwerpen van formatieve taken kritische verantwoordelijkheid
Deze blauwdruk helpt om eigen toetstaken te ontwikkelen. In dit boekje geven we handvatten hoe je middels formatieve toetstaken zicht kunt krijgen op de ontwikkeling van kritisch...
Uitgave: met formatieve taken zicht krijgen op kritisch burgerschap
In dit boekje geven we handvatten hoe je middels formatieve toetstaken zicht kunt krijgen op de ontwikkeling van kritisch burgerschap bij studenten in het mbo. Op basis van de...
Interview met Michiel Waltman: “Ze waren enorm gedreven om mbo-studenten serieus te nemen en ze een stem te geven.”
In aanloop naar de conferentie Kritisch burgerschapsonderwijs in het mbo op 23 januari 2023 delen we elke maand een interview met iemand van de onderzoekswerkplaats. Aan het...
Artikel: “Learning to question the status quo” online
In het tijdschrift Journal of Vocational Education & Training is een artikel van de werkplaats gepubliceerd. Anouk Zuurmond, Laurence Guérin, Piet van der Ploeg en Daan van...