Burgerschap
Burgerschap
Burgerschapsvorming is de ontwikkeling van medeverantwoordelijkheid. Maar hoe dit eruit ziet verschilt per opvatting over wat burgerschap is. Afhankelijke van de politieke stroming varieert het beeld van wat een goede burger is en dus ook van wat goed burgerschap is. Burgerschapsonderwijs zou kinderen, jongeren en volwassenen na moeten laten denken over deze vraagstukken. Wat betekent medeverantwoordelijkheid? Wanneer ben je een goed burger? En waarom? Hoe gaan we om met conflicten en waar komen conflicten vandaan?
Medeverantwoordelijkheid vraagt om betrokkenheid, dat impliceert activiteit. Dat vraagt om oefenen en reflectie. Allen belangrijke aspecten van burgerschaps(onderwijs). Oog hebben voor de ander, zonder het per se met de ander eens te willen en hoeven zijn. Dialoog erover voeren iets dat geoefend moet worden, onderwijs is daarvoor een goede plek. Ook vraagt het om ontwikkeling van het bewustzijn van wat er om ons heen gebeurt, zowel in een directe omgeving tot aan de wereldmaatschappij.
Het burgerschapsonderwijs kent vele uitdagingen. Er zijn veel vragen die we met elkaar (dus met iedereen, ook studenten) moeten onderzoeken. Vast staat dat het beroepsonderwijs ook de taak heeft om aan burgerschapsvorming te doen. Iets dat we belangrijk en erg interessant vinden.
Onderzoeksrapportage staat online
Het onderzoeksrapport staat online. Hierin verantwoorden we hoe we onderzoeksmatig hebben gehandeld gedurende 4,5 jaar werkplaats. Het document is primair bedoeld voor...
Publieksrapportage staat online
Het publieksrapport staat online. Hierin wordt verantwoord hoe de subsidie van NRO is gebruikt, welke resultaten zijn bereikt en welke lessen geleerd. Er wordt ingegaan op de...
Ideologisch onderwijs niet in belang van de leerling
Waar leiden we voor op? En waarvoor zouden we moeten opleiden? Die vragen werden onlangs impliciet beantwoord in het tijdschrift voor Economisch Onderwijs. Daan van Riet en Ward...
Praktijkboek kritisch burgerschapsonderwijs
De werkplaats heeft een praktijkboek ontwikkeld voor docenten om kritisch burgerschapsonderwijs te ontwerpen. Er wordt ingegaan op hoe een visie te vormen en vanuit daar...
Hoe politiek mag onderwijs zijn?
Neutraal onderwijs wordt vaak nagestreefd, maar is tegelijkertijd volgens velen onhaalbaar. Dus, hoe politiek mag onderwijs (dan) zijn? Anouk Zuurmond en Piet van der Ploeg...
Kritisch denken als rode draad in je opleiding, hoe doe je dat?
Kritisch denken is een belangrijke uitkomst van goed beroepsonderwijs. Niet enkel als burger of in een bepaalde beroepscontext, maar beter is het om het als rode draad van je...