Bildung
Bildung
We verstaan bildung veelal als persoonlijke- of brede vorming. Het is in ieder geval een bepaalde mate van zelfverantwoordelijkheid, of het ontwikkelen hiervan. Wie wil je zijn? Leven zoals jij het goed vindt. Je niet laten leven door anderen. Soms lukt dat eenvoudig, soms niet. Het heeft te maken met zelfvertrouwen, normen, waarden, plezier in het leven hebben of niet.
Men spreekt hierbij vaak van ‘wie wil je zijn?’, maar voor sommige mensen valt er niet veel te willen. Zo lijkt het. Kan iemand in gevangenschap zijn wie hij/zij wil? Kan deze persoon doen aan bildung. Dit roept een andere vraag op: mag iedereen zijn wie hij/zij wil? Deze vragen raken ook burgerschapsvorming en hoe we naar een samenleving kijken. Jezelf vormen gebeurt altijd in een context, maar zorgt niet per definitie voor afhankelijkheid van deze context. Kritisch denken kan over je zelf, over je eigen vorming en daarvoor is democratisering van kritisch denken nodig. Je bent altijd jezelf, in elke context. De ontwikkeling en (ont)vorming van jou als persoon en van onze studenten, collega’s en medeburgers gaat altijd door en vraagt daarom continue de aandacht van het onderwijs.
Kritisch denken als rode draad in je opleiding, hoe doe je dat?
Kritisch denken is een belangrijke uitkomst van goed beroepsonderwijs. Niet enkel als burger of in een bepaalde beroepscontext, maar beter is het om het als rode draad van je...
Uitgave: Kritisch denken verschillend benaderd. Stromingen, didactiek en lesvoorbeelden
In dit boekje geven we handvatten hoe je verschillend naar kritisch denken kan kijken. Deze uitgave moet docenten helpen kritisch denken beter te begrijpen en wetenschappelijke...
Uitgave: blauwdruk voor ontwerpen van formatieve taken kritische verantwoordelijkheid
Deze blauwdruk helpt om eigen toetstaken te ontwikkelen. In dit boekje geven we handvatten hoe je middels formatieve toetstaken zicht kunt krijgen op de ontwikkeling van kritisch...
Uitgave: met formatieve taken zicht krijgen op kritisch burgerschap
In dit boekje geven we handvatten hoe je middels formatieve toetstaken zicht kunt krijgen op de ontwikkeling van kritisch burgerschap bij studenten in het mbo. Op basis van de...
Interview met Michiel Waltman: “Ze waren enorm gedreven om mbo-studenten serieus te nemen en ze een stem te geven.”
In aanloop naar de conferentie Kritisch burgerschapsonderwijs in het mbo op 23 januari 2023 delen we elke maand een interview met iemand van de onderzoekswerkplaats. Aan het...
Artikel: “Learning to question the status quo” online
In het tijdschrift Journal of Vocational Education & Training is een artikel van de werkplaats gepubliceerd. Anouk Zuurmond, Laurence Guérin, Piet van der Ploeg en Daan van...